10 juli 2006

Underbart

Det är lika spännande varje gång sambon går iväg till affären för att hämta min senaste beställning med böcker. Jag är som ett barn på julafton medans jag väntar på att han ska komma hem igen, och ringer flera gånger med uppmaningen att han kan väl skynda på lite. Får oftast svaret att han skyndar sig så mycket han kan, och jag replikerar med att det är ju inte så långt hem från ICA, så den lilla biten orkar han väl springa. Det gör han inte kan jag tala om, utan jag får ge mig till tåls.

Så öppnas äntligen ytterdörren, och där kommer det bästa jag vet: Mina böcker. Ja, sambon tycker jag ju förstås otroligt mycket om, men när det vankas nya böcker så är han faktiskt av sekundär betydelse.

Sliter till mig paketet, springer de fyra stegen in i köket, sliter upp saxen och går loss som en galning. (Tänk motorsågsmassakern, fast nu är det en galen boktok med sax istället.) När jag väl har slitit upp paketet så tittar jag först på fakturan grundligt. För att skjuta upp det där ljuvliga ögonblick bara några sekunder till. Ungefär som en akoholist som kommer ut från bolaget och grundligt och metodiskt öppnar sin burk/flaska whatever. Sen kommer äntligen ögonblicket då jag får kasta mig över mina böcker.

Sen är det en procedur som måste gås igenom. Först öppna alla böckerna på mitten och böja pärmarna bakåt så att de möts. (Har jag fått lära mig av en som jobbar med böcker att så ska man göra.) Sen läsa grundligt på baksidan av dem, trots att jag redan vet exakt vad de handlar om. Sen bestämma mig vilken bok som ska få äran att bli läst först. När detta väl är bestämt, så läggs de andra böckerna i en hög. “Att läsa-högen”. Sen ut på balkongen, tända en cigg och för första gången öppna boken och börja läsa. Sitta i lugn och ro och läsa. I en sekund ungefär. Sen stormar båda ungar och sambo ut på balkongen. Har jag riktigt tur då så har jag hunnit läsa i alla fall två meningar innan det blir så mycket liv och kaos därute att jag inte kan fortsätta min läsning. Har vi riktigt tur kommer de galna katterna ut också och röjer loss, bara för att vara riktigt säker på att jag faktiskt inte snor åt mig lite läsning där ute.

Som tur är har jag en väldigt snäll och förstående sambo, så nu har han tagit de två minsta med sig ut på en långpromenad. De ska ner på biblioteket och lämna tillbaka böcker och låna nya åt honom och skruttan. Så nu har jag ett ypperligt tillfälle till att sätta mig ute på balkongen med en kopp kaffe och den nya boken. Men vad gör jag då? Häller i mig kaffet fort, för att hinna storstäda på skruttans rum innan hon kommer hem igen. Men ikväll, när barnen har somnat, då blir det en date med balkongen, en filt och en ny bok. Var så säkra på det.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...