03 augusti 2007

Korkade föräldrar

ag blir så arg varje gång jag tittar på Ian Wright. För det första har de flesta ungarna där en sån taskig attityd. Men sen blir jag så arg på föräldrarna. En unge sitter vid sitt tv-spel hela dagarna. Och hans mamma fattar inte vad hon ska göra för att ungen ska vilja göra nåt annat än att spela tv-spel. Det är väl bara att ta bort det där förbannade spelet. Punkt slut. Och sluta ge honom chips och godis och allt han vräker i sig. Ge honom 20 minuter med sitt spel för varje timma han motionerar. Hur satans svårt kan det vara?
En mamma blev så förvånad över hur mycket onyttigt hennes son vräker i sig. Hur kan hon bli det? Det är ju hon som köper hem allt. Hur kan hon då bli förvånad? Hur kan hon inte inse att det är hennes barns hälsa som står på spel? Vissa människor borde få skaffa körkort på att uppfostra barn.

Nu säger jag inte att jag är någon supermamma. Låååångt ifrån. Men här i familjen äter vi nyttigt. Ungarna har begränsad tid vid tv och dator. Godis ges på lördagar, med reservationer för undantag som det så fint heter. Och vet ni vad? Om ungarna vänjer sig vid det så ser de inget konstigt i att äta grönsaker till maten varje dag. Eller att inte äta godis jämt. Det bästa min dotter vet är grönsaker. Sonen älskar mammas mat, som är så nyttig den bara kan bli. Sen på lördagarna slår på på stort. Då är det fet mat, efterrätt och lördagsgodis. det förtjänar vi.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...