22 februari 2010

Glatt överraskad

Ikväll när jag skulle borsta Leos tänder efter godnattsagan så gick jag igenom vad man får och inte får göra när det är dags att göra sig iordning på kvällen.

Som tur var så hade vi som godnattsaga läst om en liten pojke som alltid bråkar när han ska gå och lägga sig men genom grannens magiska glasögon ser olika djurungar som går och lägger sig utan att bråka och boken slutar med att den lilla pojken slutar att bråka om kvällarna.

Jag förklarade exakt vad man inte får göra och om han ändå gjorde så, så skulle konsekvensen bli att jag tar tillbaka en veckopeng. Och jag känner min son så jag var helt säker på att det skulle försvinna några guldtior innan han lärde sig att jag menar allvar.

Men inte en enda gång behövde jag ens säga åt honom. Han var superduktig och gjorde precis vad jag sa åt honom. Så när jag stoppade om honom så gav jag honom massor med beröm och förklarade hur duktig han varit och hur stolt jag var. Han strålade som en sol över allt beröm och höll med om att det var ju roligare att få beröm än skäll. Och jag hann knappt ut från rummet så sov han istället för att som vanligt ligga och ropa, leka med lampan och nallarna och störa sin syster så att hon inte heller kan sova.

Så nu lägger vi till en ny rutin vid nattningen. Varje kväll innan tandborstningen när jag har hans fulla uppmärksamhet så går jag igenom vad som gäller och när jag stoppar om honom så öser jag beröm över honom och så håller vi tummarna för att det fortsätter så här bra.

1 kommentar:

Heidi sa...

Va glad jag blev av att läsa det här inlägget! Duktig mamma och duktig son! Kram till er.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...