22 juni 2008

WTF

De två minsta trollen kom hem från sin pappa idag. Maja slänger sig direkt på golvet och tittar upp med ledsna ögon. Jag frågar vad som är fel. Inget, hon är bara trött är svaret. Men så fort Kim gått så kommer sanningen fram. De firade inte midsommar. Hans nya tjej hade inte pengar till bussen. Men vad fan. Antingen får hon väl gå så möts de när hon kommer dit, eller så får hon stanna hemma. Maja har tjatat hela veckan om att få dansa runt stången med pappa och lillebror. Hon var ledsen hela kvällen för det. Det enda de gjorde för att fira midsommar var att köpa glass.

Kim hävdar ändå att hans barn är första prioritet. Trots att han i fredags försökte låna några 100 av mig så att de kunde göra något speciellt på midsommar. Han har två jobb, jag lever på existensminimum. Om han låtit bli att skaffa två nya piercingar, tatuera sig, skaffat gymkort och istället träna hemma, så hade de haft råd att ha en satans kul midsommar.

Ju mer kvällen gick, ju mer saker kom fram. Som att pappa inte ens följde med ut för att leka, utan la sig i soffan medans han tjej fick gå ut och leka med dem. Herre min gud, han skulle ha dem från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. Han kan vila när fan han vill. Det är hans barn, umgås med dem.

Tydligen har hans nya flickvän även infört nya regler där hemma. Om man hostar, fiser eller rapar (vilket är helt naturligt, och rätt svårt för en fyraåring att kontrollera) så får man minuspoäng. Dock så har Maja inte lyckats att få några pluspoäng, så där kör de tydligen inte belöning och bestraffning, utan bara bestraffning. Leo får som vanligt härja som han vill. Och jag vet hur Maja är. Hon är artig och uppför sig oftast precis som man ska. Leo däremot kan vara en liten huligan som både sparkas, bits och slåss. Men det är Maja som hela tiden får skulden.

Jag har inget emot att Kim skaffat ny flickvän. Det var ett tag sen han gjorde det, och det har inte rört mig i ryggen. Men när hon börjar att uppfostra mina barn, på ett sätt som de dessutom mår dåligt av, då kommer lejonhonan i mig fram. Barn ska uppfostras av två personer: sin mamma och sin pappa. Kommer det in en ny person i mammas eller pappas liv är det inte den personens uppgift att uppfostra, utan det ska skötas av föräldrarna, som alltid kommer att vara en bestående del i barnens liv. Jag försökte prata med Kim, men han vägrade att inse att han faktiskt gjort något fel.

Så innan han får ha barnen varannan vecka så blir det en tur till familjerätten. Han har två jobb, men har aldrig råd att göra något extra med barnen. Jag lever på existensminimum och det finns ändå alltid utrymme för barnen i ekonomin, de kommer först. Jag har två par byxor, ett par är för stora. Båda paren är slitna och söndertrampade. Och jag skulle jättegärna köpa nya kläder, men först tänker jag se till att barnen har det som de behöver. Men inte Kim. Han prioriterar hellre sig själv och sin flickvän. Herregud, Leo har ju inte ens en ordentlig säng att sova i, bara en madrass på golvet. Och det är inte förens nu som Maja har fått en säng, förut sov hon också på en madrass på golvet. Och Kim tror att han inom en snar framtid kommer att ha barnen varannan vecka. Det kan han glömma. För om man hellre lägger sina pengar på sig själv än på sina barn, då är man inte mogen för att ha sina barn varannan vecka.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...