11 maj 2009

Sleepless in Eskilstuna


Jag tog skitmedicinen som ska få mig att somna runt klockan åtta. Här sitter jag klarvaken fortfarande. Eller ja, det är ingen skitmedicin om jag får ordinerat rätt dos. Men skitläkaren vägrar ju att gå med på det.

Oj, kom ju på att jag glömt att uppdatera er på läkarfronten. Får ta och göra det så att ni inte tror att det är MIN läkare som är en skitläkare. Min läkare är bäst, men han har varit sjukskriven fram till nu i Maj så jag har fått gå till en annan läkare. Som går tvärt emot vad som står i journalen. Där står det att jag ska äta Apodorm för sömnproblemen tills de slutar att ge effekt. Då ska jag gå över till Flunitrazepam och äta dem tills de slutar att ge effekt. Då ska jag gå tillbaka till Apodorm eftersom kroppen då vant sig av med dem. Inga konstigheter där.

Förutom att på läkarbesöket hos skitläkaren så tog det 40 min av ett timbesök att övertala honom om att få flunitrazepam utskrivet. Trots att det står klart och tydligt i min medicinlista att jag ätit dem innan, och trots att de står i journalen att jag ska äta dem igen när Apodormen förlorat sin effekt, vilket de har gjort. Efter mycket om och men gick han med på att skriva ut den andra sorten. "De är ju narkotikaklassade så jag känner mig inte bekväm med att skriva ut dem åt dig" sa fanskapet medans han samtidigt läste i journalen om mina dokumenterade sömnsvårigheter. Och dokumentationen att min kropp hinner bryta ner de verksamma ämnena för fort innan de hinner tas upp av kroppen och det är därför jag behöver starka medel i höga doser. Men så skickade han äntligen iväg receptet. Wheee tänkte jag, äntligen får jag sova. Tills jag upptäckte att han ordinerat en tablett av den lägsta styrkan. Jag brukar äta två av den högsta styrkan. Och jag kan ju inte ta fler för då tar de slut för fort. Så jag ska boka tid hos min läkare nu när han är tillbaka så att jag kanske får sova som normalt folk.

Det står även i journalen att om Voxra inte fungerade så skulle jag börja äta Concerta. Men det vägrade skitläkaren också att skriva ut. Samma förklaring. "Det är narkotikaklassat preparat så jag känner mig inte bekväm med att skriva ut det åt dig." Men din dumma fan, läs vårdplanen jag och min läkare gjort upp. Jag skiter i om du känner dig bekväm eller inte. Jag vill få leva ett normalt liv med normal sömn och normala vardagar. Min läkare vet vad som är bäst för mig. Vad ger dig rätt att gå emot hans ordinationer när jag har gått till honom i ett år och det här är första gången du träffar mig? Han känner mig, han vet mina diagnoser och mina problem. Vi har provat precis allt. Det är därför de narkotikaklassade preparaten har fått vänta tills nu, för att de är sista utvägen. Du är en vikarie. Det är din uppgift att fortsätta min ordinare läkares ordinationer tills han kommer tillbaka.

Men nu är det äntligen Maj, så nu kan jag boka tid hos min läkare igen så kanske vi kan få någon ordning på torpet här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...