11 februari 2011

Byt liv med mig

Inte blev det en bättre dag idag inte som jag hade hoppats på, snarare tvärt om. Det känns som om det bubblar kolsyra på insidan som när som helst hotar att spruta över.

Strax efter att jag hade väckt Maja så kom Leo glatt upp och förklarade att han hade kissat i sängen. Det har blivit mycket sånt nu på sista tiden sen allt det här med deras pappa. Så det var bara att riva bort allt och göra rent Leo. Problemet är bara att det var hans sista rena pyjamas han kissade ner. Jag hade ju tänkt att tvätta rosa idag och då hade han haft rena pyjamasar i morgon. Men nu får jag istället tvätta sängkläder och täcke. Han får väl sova i t-shirt och kalsonger ikväll.

Jag funderade starkt på att avboka tiden hos psykologen idag. Jag vill inte gå dit när jag mår dåligt, vilket är ju just när jag verkligen borde gå dit. Men ska jag bryta ihop så gör jag helst det när jag är ensam. Jag vill inte ha någon nära mig då. Men jag ska tvinga mig dit idag för jag vet att jag behöver det.

Och jag vet precis vad det är som spökar och gör att jag mår så här. Det är söndagen. Då kommer trollens pappa hit och ska tillbringa eftermiddagen med dem och äta med oss innan han åker. Och jag vet precis hur det kommer att bli när han ska gå, Maja kommer att bryta ihop och jag kommer att få slita loss henne från honom. Och jag förstår henne, hon kommer inte att få träffa sin pappa på fem månader. Hon kan inte ringa och säga god natt om hon vill, eller ringa och berätta om något kul som har hänt. Jag har inte sagt något om att han kanske kan komma när de fyller. Det vill jag inte säga något om förens jag vet om han får permis eller inte. Jag vill inte att de ska gå och hoppas och så kan han inte komma.

Och jag vill bara krypa ur mitt eget skinn, jag vill vara någon annan. Någon som har ett fullt fungerande liv där allt flyter på. Jag vill inte ha mitt liv just nu, någon annan kan få det. Så kan jag få tillbaka det när allt har löst sig. Och det ger mig också ångest, att det kommer att ta så otroligt lång tid innan allt har löst sig och det har blivit vardag igen för mig och trollen.

Först är det de här fem månaderna när deras pappa är på behandling. Efter det är det ytterligare några månaders provtagning för att jag ska se att han är ren. Sen ska han börja ha dem över dagen en gång i veckan, sen ska det utökas i takt med att trollen och jag är redo för det. Ska vi tippa på att det kommer att ta minst ett år? I ett år så ska jag och trollen leva i kaos. För att så fort vi vant oss vid att det är på ett sätt så kommer nästa steg i allt och ändrar det hela. Och när jag tänker på det, så hatar jag honom för att han gör så här mot oss. Trollen förtjänar trygghet och stabilitet och jag förtjänar det också.

Nu ska jag tvätta nerkissade sängkläder. Sen blir det först en promenad till apoteket och därefter psykolgen. Sen en promenad till Lidl för att fylla på förråden så att vi inte behöver gå ut förens på måndag och sen och bryta ihop innan det är dags att samla ihop sig och hämta trollen. Sen ska vi ha helg.

Trött, less och slut

Follow Liliths liv och leverne

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...