17 mars 2011

Torsdagsbråk och bakning

Dagen började bra. Jag bakade både till Majas kalas och en omgång småfrallor. Jag bäddade rent, städade och tvättade. Jag fixade lunch, diskade och fikade med trollen och började tycka att det är ju rätt mysigt att ha dem hemma om dagarna.

Sen gjorde jag misstaget att glömma bort att det var onsdag igår och att Maja hade pratatiden telefon med sin pappa igår och därför är hyperkänslig idag.

Så efter att vi hade fikat så sa jag åt henne att nu fick det räcka med att spela dator och att hon kunde gå och leka ett tag. Då började hon att skrika om att det var orättvist för att Leo fick ju titta på tv. Jag försökte förklara för henne att Leo fick titta för att han hade lekt massor under dagen medan hon bara hade suttit vid datorn eller tittat på tv.

Då kom utbrottet. Hon gapade och skrek på jag sa åt henne att hon kunde gå in på rummet och stanna där inne tills hon kom ihåg hur man uppför sig.

Hon springer skrikande in på rummet och smäller igen dörren och skriker och gapar så att hon överröstade både köksradion och Björne som Leo satt och spelade på datorn. Hon stampade i golvet och kastade saker i väggen.

Jag går in och säger åt henne att antingen så lugnar hon sig eller så tar jag och lägger undan hennes favoritnalle. Sen sa jag åt henne att stanna inne på rummet tills det var dags att äta.

Medan maten stod och svalnade gick jag in och hade det vanliga torsdagspratet med henne om att det är ok att vara ledsen, arg och att sakna nån men att man inte får bete sig hur som helst för det.

Efter det så trodde jag att det var över för idag men jag hade fel.

När jag diskade efter middagen så skulle hon och Leo plocka undan på sitt rum som de alltid gör på kvällen. Då får hon ett nytt utbrott för att Leo ville lägga sin kista i lådan med sina dockor för det var ju fel plats tyckte Maja.

Då fick jag nog. In med henne i duschen och sen göra dem redo för sängen. Men ingen av dem protesterade så jag antar att de var rätt slut. Maja av sina utbrott och Leo av sin infektion.

Nu är det tyst inne på deras rum och jag sitter i myskläder och känner mig som om jag vill hoppa ifrån balkongen. Hur jag ska orka tills måndag är mer än vad jag kan förstå.

Skickat från en Sony Ericsson mobiltelefon

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...