09 april 2011

Ge mig en veckas semester

Hjälp vad lång den här dagen har varit.

Det tog ungefär en kvart bara att komma upp ur sängen, febern gjorde att jag var helt snurrig i huvudet. Och jag måste ha varit mer snurrig än vanligt eftersom jag när jag stod och gjorde i ordning morgonkaffe kom på att det här verkar vara en bra dag att baka bullar på.

Så efter att jag och trollen hade gjort oss i ordning så gick vi till ICA för inköp av jäst och lördagsgodis. Hela vägen dit önskade jag att jag hade ett räcke att hålla mig i för jag trodde att jag skulle trilla omkull. Ändå fortsatte jag att tänka att idag är en bra dag att baka på.

Fröken väljer lördagsgodis


När vi kom hem så fixade jag lunch och medan trollen satt och åt så satte jag igång med bullbakandet. Redan när jag blandade i degvätskan så kände jag att det var nog inte en sån bra idé trots allt. Men då hade jag redan lovat barnen att vi skulle baka bullar så det var bara att fortsätta, trots att jag helst av allt hade hällt ut det och gått och lagt mig.

Medan degen jäste första omgången så diskade jag efter lunchen, vek tvätt och hängde upp den första maskinen. Jag slängde i en maskin till och gjorde lite småplock. Sen bakade jag ut bullarna och ställde dem på andra jäsningen. Då passade jag på att bädda, hänga upp den andra maskinen och dammsuga.

Efter att bullarna var klara så var jag helt död. Hade inte velat sätta mig ner under tiden för jag var lite orolig att om jag kröp upp i soffan med en bok eller nåt så hade jag slocknat. Så jag fixade köttbullar och makaroner till middag, jag orkade inte laga mat. Och efter att trollen ätit klart så fick de var sin bulle och jag diskade undan.



De var kalasgoda, enligt både mig och barnen


Efter bullen var det dags för Leo att städa undan på rummet efter sig. Och jag bara visste att det skulle gå åt helvete, eftersom att han varit småbråkig hela dagen. Och självklart, han hade gott om tid med att städa undan tills det var dags att duscha, men ändå blev han inte klar. Han vägrade städa, jag tjatade, han vägrade, jag blev arg, han vägrade, jag blev ännu mer arg och efter hot om att inte få vara uppe länge så blev han klar.

Så här går det oftast till när han städar, då leker han istället

Så in med honom i duschen. Nej då ska det börjas att bråka det också. Då tyckte han att jag skulle gissa om vattnet var för varmt, för kallt eller lagom. Jag försökte förklara att jag inte mådde bra, hade ont i ryggen och var trött och att jag inte orkade gissa idag utan bara ville få honom färdig så att jag kunde få ta det lugnt. Men inte då, då skulle jag gissa om ett finger betydde för varmt, för kallt eller lagom. Då fick jag ett mindre utbrott och därefter gick det bra att duscha honom. Sen borstade jag hans och Majas tänder och nu sitter de i soffan och tittar på tv och varvar ner inför sängen. När de har kommit i säng ska jag avnjuta en stor bytta med Ben&Jerrys och titta på serier innan jag stupar i säng.

I morgon blir en väldigt lugn dag känns det som. Och jag hoppas på att få sova till klockan tio i alla fall.


Follow Liliths liv och leverne

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...