22 juli 2011

Veckans boktips

Flickan från ovan av Alice Sebold


På väg hem från skolan blir fjortonårige Susie våldtagen och mördad av sin granne. Det är inte första gången han tar livet av nån. Han har byggt ett underjordiskt rum som han lockar ner Susie i. Efteråt raserar han rummet för att utplåna alla bevis.

Från sin plats i himlen följer sedan Susie livet nere på jorden. Hon följer polisutredningen som inte tycks leda någonstans.Äktenskapet mellan sina föräldrar och sin mors otrohet. Sina syskon som nu står ensamma i världen sedan deras föräldrar blivit så uppfyllda av sin egen sorg att de inte kan se någon annans.

Hon följer även sin mördare, och ser till att han får sitt straff för det han har gjort mot henne och även andra.
Det här är en sorglig bok som ändå ger en glädje. Den behandlar ett mörkt ämne, att förlora ett barn. Men ändå lyser kärleken igenom, visar att det är möjligt att gå vidare.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Flickan från ovan av Alice Sebold


Follow Liliths liv och leverne

2 kommentarer:

Veronica sa...

Jag har inte läst boken, men såg filmen för ett tag sen. Jag tyckte den var riktigt obehaglig. Så jag tror inte att jag skulle klara av att läsa boken :o

Daisy sa...

Låter som en spännande bok man lätt gråter av.

Du missar väll föresten inte tävlingen i min blogg. ;-) http://phantazia.blogg.se/2011/july/tavla-och-vinn-dove-intense-repair.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...