20 augusti 2011

Strömlös, lördagsgodis och storhandling

Igår satt jag i soffan och kollade på serier och väntade på att trollen skulle somna så att jag kunde fixa en stor skål med popcorn. Då sa det helt plötsligt poff, och så var det svart. Strömavbrott. Jag tittade ut och såg att hela gatan var svart. Så jag skulle ringa felanmälan. Problemet var ju bara att det var ju inte det lättaste att se numret på pappret på kylen när det var kolsvart. Men med mobilen som ficklampa så gick det också.

Jaha, och vad gör man sen då? Klockan var väl strax innan nio och det är lite tidigt till och med för mig att gå och lägga mig en fredag. Som tur är så har jag ju laptopen så det blev lite försiktigt surfande för att inte dra för mycket batteri.

När det bara var 30 min kvar på batteriet i laptopen så ringde jag igen. För att se om de visste vad som var fel, hur lång tid det skulle ta och såna saker. Skulle det vara ett stort fel som tog dagar att fixa skulle jag ju behöva ordna med någonstans vi kunde vara så länge så att vi kunde laga mat och såna saker.

Hon jag pratade med visste ingenting förutom att tekniker var ute och felsökte. Hon visste inte om de hade hittat felet eller hur lång tid det skulle ta att få ordning på det. Men lovade att vi skulle ha ström i morgon bitti.

Då kom jag på nästa problem, jag kan inte sova när det är tyst. Jag har ju alltid serier igång. Men varken xboxen eller tvn funkade ju. Lösningen, att lägga in ett avsnitt på mobilen. Problemet var att jag inte hade tillräckligt med batteri kvar i laptopen för att hinna göra om formatet till .mp4. En snabb googling visade att det fanns en app till mobilen som kunde spela .avi. Så ladda hem appen, snabbt flytta över en fil ifrån laptopen till mobilen innan laptopen dog och sen ner i sängen.

Och nu på morgonen så har vi ström. Tack gode gud för det. Kombinationen strömavbrott, inget Nickelodeon för Leo och inget kaffe för mig hade varit en mardröm.

Idag blir en lugn dag. Det spöregnar ute och har gjort sen igår, så det blir en innedag. Jag ska väl tvätta och städa lite medan trollen leker och blir osams och sen blir sams och leker igen. Lördagsgodis inhandlades igår så vi behöver inte ge oss ut idag. Jag ska ta och fixa storhandlingen också medan trollen mumsar lördagsgodis.

Hur man roar barn en regnig lördag när man har ström


Follow Liliths liv och leverne

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...