16 augusti 2006

Linda Skugge vs Yoga

Idag skriver Linda Skugge i sin blogg att yoga måste vara tidernas största lurendrejeri, och att hon aldrig skulle gå på det. Då undrar jag: exakt var någonstans hittar man lurendrejeriet i det hela? Det du gör är att träna andningen (vi mår alla bättre av att andras på rätt sätt och få i sig maximalt med syre, och få ur alla gammal luft ur lungorna), hitta ett lugn (vem behöver inte det i dagens stress), att stärka musklerna (med den dåliga hållningen folk har, och allt stillasittande arbete så ser jag inget fel i det) och att träna upp sin smidighet (ser inget skumt med det heller) bland annat. Man får otroligt mycket mer energi, ett bättre humör just pga bättre energi, sen sover man fan så mycket bättre på nätterna.

Det här är dock bara mina personliga åsikter. Men fru Skugges åsikter är jag skeptisk till, då hon inte verkar ha tränat yoga en enda gång. Jag, som är manodepressiv, har sömnproblem som gör att jag äter 3 st olika tabletter varje kväll när jag ska sova, har fått ut så otroligt mycket av yogan. Jag mår bättre och känner mig mer stabil de dagar jag tränar, och sover gott tidigt på kvällen utan en endaste liten sömntablett. Vad hon grundar sina åsikter på, som inte ens vet vad yoga är, skulle jag bra gärna vilja veta.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...