14 december 2008

Ett varv till

Rasmus har varit magsjuk och Maja också. Skruttan var frisk, Leo och jag hade inte blivit dåliga, så jag trodde att faran var över. Oj så fel jag hade.

Igår kväll satt jag och Rasmus och kollade på Harry Potter på tv. När den var slut var det dags att krypa ner i säng. Går in för att borsta tänderna när jag hör en hostning från småtrollens rum. Gick in för att kolla så ingen av dem hade vaknat.

Skruttan halvsitter upp, med panik i blicken. Jag trodde att hon hade drömt mardröm så jag gick och satte mig på hennes sängkant för att lugna henne och försöka få henne att somna om. Jag frågade om det var hon som hostat också. Hon hann inte svara innan hon spydde ner halva sängen.

Så ut med fröken på toaletten, dra bort lakanet fort som bara den så det inte skulle komma ner i madrassen. Pula ner lakanet i tvättmaskinen för att köras igång så fort vi går upp på morgonen. Jag klarar varken av att se spya eller känna lukten av den.

In på toaletten och tvätta av skruttan, byta sovatröja och trösta. Sätta fröken i soffan för att se om hon ska spy igen eller inte. Det kom inget mer. God natt-röka för mig, och skruttan får ringa pappa för att säga god natt och få lite tröst via telefonledningen. Bädda ner skruttan i min säng och försöka slappna av, medans jag spänt väntar på nästa omgång, som inte kom som tur var.

Den här magsjukan kan ju pågå hur länge som helst om den ska studsa runt bland oss hela tiden som en envis flipperkula. Hoppas bara att alla är friska till jul.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...