24 september 2008

Krock i planeringen


Eftersom jag har begåvats (förbannats?) med att vara så fruktansvärt vimsig så är min almanacka min livlina. Där måste jag planera in min dag. Göra en lista med allt som ska göras, i den ordning det ska bli gjort, för att jag inte ska vimsa runt som en yr höna. Till och med så vardagliga grejer som att borsta tänder och duscha mig och trollen måste skrivas upp, för annars är klockan läggdags och inget har blivit gjort.

I morse efter frukost, tandborstning osv så hade vi lite tid på oss innan det var dags att lämna av småtrollen på dagis. Så jag tänkte vara lite duktig och beta av några grejer på listan innan vi gick. Tyvärr så kunde jag inte göra det i den ordning som det stod, utan hann bara med småsaker. Så jag körde bland annat igång en maskin med tvätt. (Vitt var det som behövde tvättas enligt almanackan.) Så det blev gjort, och lite annat smått och gott.

Så när jag kom hem så tog jag itu med disken. När jag står där med diskmedel upp till armbågarna hör jag att tvätten är klar. Kaos för mig. För innan jag hänger tvätt måste jag ju vika undan den rena tvätten på torkställningen, och innan det ska göras, så ska jag diska klart, torka av köksytor, bädda sängar osv. Och ligger tvätten kvar i maskin för länge så börjar den lukta och måste tvättas om, och då spricker det åter igen i planeringen, eftersom jag har andra saker som också ska tvättas idag.

Så nu har jag lite smått panik här hemma. Tusen saker som ska göras, och jag måste avvika från min älskade lista. Vilket kommer att innebära att bara hälften kommer att bli gjort, på dubbel så lång tid som i normala fall eftersom att jag kommer att yra runt här hemma utan att veta vad jag ska börja med. Så hur jag än vänder mig så har jag arslet bak…

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...