11 februari 2011

Rom byggdes inte heller på en dag

Kvällen har varit helt ok. Inte bra, så fort ändras det inte ens om man har Borderline. Men ok, hanterbart. Har någon sorgsenhet i kroppen, men inte det där bubblande trycket som känns som om det ska explodera när som helst.

När trollen hade fredagsmys så hade Leo druckit upp sin saft och gick och hämtade vatten. Jag sa åt honom att inte ta för mycket så att han spiller ut hälften som han alltid gör. Självklart tar han för mycket och spiller ut pölar på golvet. Så jag hämtade rullen med hushållspapper och gav den till honom. Han såg väldigt snopen ut, men när han väl började att torka så tyckte han att det var kul och torkade för glatta livet. Jag hade nog utan problem kunnat få honom att knäskura golven i hela lägenheten.

Jag har insett att jag måste bli bättre på att låta trollen fixa själva. Jag har alltid gjort det åt dem, sånt de klarar själv. Som att Leo tar lite papper och torkar upp efter sig istället för att jag ska göra det. Barn växer om de får egna uppgifter, om de är i proportion till hur gamla de är. De visar själva vad de klarar av och vad de inte klarar av. Och vissa saker trollen gör skapar enbart merarbete för mig. Men de tycker att de är duktiga och känner sig stolta, så då får det vara så. Jag vill uppfostra självständiga barn som känner att de kan. Som inte behöver någon som tar hand om dem när de är vuxna människor (som en del pojkvänner jag har haft). Jag vill att de ska känna sig trygga i förvisningen om att de klarar sig själva.

Ja de är bara fyra och sex år gamla så det är bra många år kvar till de ska klara sig själva. Men jag kan ju inte curla dem tills de flyttar hemifrån och sen förvänta mig att de ska kunna ta hand om sig och sen inte förstå varför de inte kan det. Barns självkänsla börjar man att bygga upp tidigt, lite i taget.

Och där svamlade min hjärna iväg som alltid. Från att berätta om hur Leo tyckte att det var kul att torka upp det han hade spillt till framtidsvisioner om mina självständiga barn som är vuxna och flyttar hemifrån. Nu ska jag titta på serier och vänta på att trollen somnar så att jag kan poppa popcorn och fredagsmysa lite.

Follow Liliths liv och leverne

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...