12 februari 2011

Vardag vs Helg

Man kan tro att eftersom jag är sjukskriven och går hemma så spelar det inte så stor roll om det är helg eller vardag, men så är det inte. Helger är speciella.

För det första så har vi ju sovmorgonen. För även om jag går hemma så ringer alarmet klockan sex på vardagar då det är dags att väcka Maja. Strax efter det så är det Leos tur att gå upp, men han vaknar ändå oftast lite innan och ligger och myser i sängen tills jag kommer in för att vecka honom. Sen ska de göras i ordning för sexårs och dagis och komma i väg i tid.

Medan de är iväg så ska jag fixa allt som ska göras hemma, så att jag inte behöver det när de har kommit hem utan vi då kan ägna oss åt varandra.

Sen har vi ju tiderna. På vardagar är allt styrt av klockan. När det är dags att gå upp, när det är dags att komma hem, när det är dags att äta, när man ska gå och lägga sig. Men på helgerna spelar sånt inte så stor roll. Vi går upp när vi vaknar, äter när vi är hungriga och går och lägger oss när vi är trötta.

Och på helgerna är det inte lika stressigt med att få allt gjort. Man tar det lite som det kommer. Sen försöker jag att göra så lite som möjligt på helgerna och ta det mesta på vardagarna när ungarna inte är hemma. Dels för att jag helst gör saker utan att bli störd, och också för att ha mer tid över till trollen på helgerna när de är hemma. Även fast de oftast inte bryr sig så värst mycket om mamma utan gör sitt.

Så jo, även om jag bara går hemma så är det stor skillnad på vardag och helg.

Follow Liliths liv och leverne

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...