07 oktober 2008

Konstig


Just för tillfället är jag konstig, mycket konstig. Jag borde vara slut, men jag har en energi som aldrig tar slut, det känns som om jag ska explodera. Så fort jag är stilla så börjar händerna skaka av rastlöshet. Jag tror kroppen har tagit över och gett huvudet semester för att jag inte ska krascha. För nu är det för mycket, det vet jag, även om det för tillfället inte känns som det.

Först har vi det här med Maja. Hur allting är, och bara blir värre. Två dagar i rad blödde hon näsblod utan anledning. Jag vet att hon inte slog i, för andra gången det hände satt hon i mitt knä när det började rinna. Tur att vi ska till läkaren i morgon. Men det är bara början, fortsättningen blir värre. Nämligen att få Kim att frivilligt gå med på att bara ha henne på helgerna. Vilket han inte kommer att göra, så att vi får ta det hela en tur genom kommunen. Innan hon går in i väggen helt.

Sen har vi det här med Leo. Hans mammighet blir bara värre. Han vaknar några timmar efter att jag nattat honom och bara gråter och är kallsvettig. Det är inte den sortens gråt för att han inte får som han vill, nämligen att sova hos mamma. Utan den sortens gråt som barn gråter när det är riktigt hemskt, den där hulkande. Han är otröstlig. Det enda som funkar är att få vara nära mamma, helst med handen under min tröja så att vi har kontakt hud mot hud. Är klockan fortfarande tidigt på kvällen så funkar det att han somnar om i mitt knä medans jag drar handen genom hans hår och vyssjar lugnande. Och när jag ska gå och lägga mig så tar jag med honom in till mig. För det är helt omöjligt att få honom att sova en natt i sin säng. Då vaknar han en gång i halvtimman, gråter på det där hulkande sättet och gnyr efter mamma, helt kallsvettig. Så håller han på tills på morgonen om han inte får sova hos mig. Så för att han inte ska bli lika slut som sin syster så får han sova inne hos mig.

Och nu har jag setat still alldeles för länge, händerna skakar efter något att sysselsätta sig med. Allt som ska göras här hemma är redan gjort för länge sen, och trollen ska inte hämtas från dagis förens om två timmar. Undrar om skåpluckorna behöver skuras?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...